Verdi: Baletní hudba

Symfonický orchestr hl.m. Prahy (FOK)

Z komentáře k původnímu LP albu 1110 3396 vydaného Supraphonem v roce 1984: Baletní hudba a jméno Giuseppa Verdiho (1813 - 1901) jsou pojmy, které se zdánlivě navzájem vylučují a popírají téměř tak, jako italský a francouzský temperament, vkus a pohled na život. Zdání tentokrát neklame: tvůrce revolučního a dramatického rozmachu italské romantické opery měl k baletu ve své tvorbě podobně daleko jako obdivovatelé francouzských primabalerin ke skutečnému opernímu dramatu. Oba tyto protipóly se přesto několikrát setkaly a je...
More

Z komentáře k původnímu LP albu 1110 3396 vydaného Supraphonem v roce 1984: Baletní hudba a jméno Giuseppa Verdiho (1813 - 1901) jsou pojmy, které se zdánlivě navzájem vylučují a popírají téměř tak, jako italský a francouzský temperament, vkus a pohled na život. Zdání tentokrát neklame: tvůrce revolučního a dramatického rozmachu italské romantické opery měl k baletu ve své tvorbě podobně daleko jako obdivovatelé francouzských primabalerin ke skutečnému opernímu dramatu. Oba tyto protipóly se přesto několikrát setkaly a jejich střetnutí vydalo zajímavé a cenné plody.... Dramaturgie této desky, složená z baletních scén právě ze Sicilských nešpor a z Aidy, tedy nabízí velmi zajímavý pohled na Verdiho tvůrčí vývoj: baletní hudba ze Sicilských nešpor tvoří čtyři postupně gradující celky, označované podle původní choreografické dispozice jako čtyři roční období - zima, jaro, léto, podzim (v tomto pořadí). V opeře se balet odehrává formou divadla na divadle při dvorní slavnosti v Palermu, tančí faun, bakchantky, najády a letní vánky. S dějem opery děj baletu nijak nesouvisí. Baletní hudba v Aidě je naopak součástí tří dramaticky nezaměnitelných situací, prostředí a nálad: posvátný tanec kněžek dokresluje dějiště proměny I. dějství, tanec malých černošských otroků je součástí následující dramatické expozice života ve dvorních komnatách princezny Amneris a část tzv. velkého finále II. dějství (s pochodem a tancem) je vlastně jen orchestrálním úsekem monumentálně koncipované sborové a ansámblové gradace (paříští choreografové v této hudbě slyšeli tance Libyjců, Asijců, Egypťanů, Etiopanů a "trois" otroků). Zatímco hudba ze Sicilských nešpor - jako stvořená pro samostatné provádění - je vlastně neznámá, hudba z Aidy - zejména pochod, který má v opeře i zpívanou verzi - patří k tomu neznámějšímu, co kdy jako hudební téma opustilo operní scénu a začalo žít samostatným životem.... Jan Králik
hide

Seller: SUPRAPHON a.s., None

2015
39:48 min

MP3

99 Kč

CD 1
Track nameTime
Price
CD 1
Track nameTime
Price
1. Le quatro stagioni (Čtyři roční doby): L' inverno (Zima) (L' inverno)6:32
2. Le quatro stagioni (Čtyři roční doby): La primavera (Jaro) (La primavera)8:26
3. Le quatro stagioni (Čtyři roční doby): L' estate (Léto) (L' estate)5:18
4. Le quatro stagioni (Čtyři roční doby): L' autumno (Podzim) (L' autumno)9:50
5. Danza sacra delle sacerdotesse (Posvátný tanec kněžek)2:00
6. Danza di piccoli schiavi-mori (Tanec malých černošských otroků)1:37
7. Gran finale secondo (Druhé velké finále)6:05
Total: 39:48

WE RECOMMEND