Majstr

Martin Hrbáč

Martin Hrbáč, stále velmi aktivní horňácký primáš a zpěvák, je i v osmdesáti letech vynikajícím interpretem lidových písní. Dokladem toho je album Majstr, které nahrál pro brněnské vydavatelství Indies Scope ve spolupráci s Musicou Folkloricou. Hodinový soubor nahrávek přináší rozmanitý pohled na písňový fond na Horňácku a přilehlé moravskoslovenské pomezí. Kromě dominantních sedláckých najdeme starší tance zvané starosvětská, baladické táhlé a také verbuňky. Mimořádným počinem je zpracování ještě nepubl...
Více

Martin Hrbáč, stále velmi aktivní horňácký primáš a zpěvák, je i v osmdesáti letech vynikajícím interpretem lidových písní. Dokladem toho je album Majstr, které nahrál pro brněnské vydavatelství Indies Scope ve spolupráci s Musicou Folkloricou.

Hodinový soubor nahrávek přináší rozmanitý pohled na písňový fond na Horňácku a přilehlé moravskoslovenské pomezí. Kromě dominantních sedláckých najdeme starší tance zvané starosvětská, baladické táhlé a také verbuňky. Mimořádným počinem je zpracování ještě nepublikovaných záznamů Leoše Janáčka z pobytu ve Velké nad Veličkou a také zápisy hry horňáckých hudců podle sběratele Martina Zemana. Petr Pavlinec přibližuje výběr písní. „Základní dramaturgické prvky jsem měl naplánované předem. Nejfrekventovanější horňácký tanec sedlácká jsme zpracovali v několika variantách - našli jsme například raritní texty o pivu, nechybí i oblíbené ščeglivé a také překvapivá sada tanečních písní pojednávajících o smrti. Největší práci ale dala interpretace zápisu hry horňáckého hudce Pavla Trna. Jeho hru zapsal v roce 1893 Leoš Janáček při svém pracovním pobytu ve Velké nad Veličkou.“

 

Zvláštní pozornost zaslouží písně vystěhovalců do Ameriky. „Jelikož máme v kapele snad všichni část rodiny, která během 19. a 20. st. emigrovala do USA, nemohli jsme vynechat písně amerikánské, které překvapí neotřelým slovníkem plným amerikanismů. Je zajímavé, že i samotné písně migrují po střední Evropě a kromě zápisů z Moravy je můžeme zaznamenat i ve sběrech Bély Bártóka.“ Sděluje Petr Pavlinec. Úpravy písní jsou dílem Miroslava Kolacii, Petra Pavlince a samozřejmě i Martina Hrbáče.

 

„S přípravou jsme začali v listopadu 2018 a snímky jsme pořídili během následujícího půl roku. Veškerý natočený materiál jsme použili na CD, nakonec je to téměř hodina záznamu. Naše práce ale nekončí, chystáme se ještě na natočení klipu, ke kterému připravujeme speciální bonusovou nahrávku.“ V téměř třicetistránkovém bookletu najdeme zpěvník písní, analýzu textů písní od Jiřího Fialy a Marie Sobotkové. Že je Martin Hrbáč Majstr nejen po hudební stránce, se dočteme v neformálním textu cimbalisty Petra Pavlince.

 

Martin Hrbáč se učil od legendárního primáše Jožky Kubíka, sám se stal horňáckou legendou a v současné době představuje symbol horňácké lidové hudby. Chodící zpěvník zapomenutých písniček, které, podobně jako kdysi Jožena Kubík „vyposlechne, ale přehraje po svém“. Do horňácké hudby houslový samouk zanesl spoustu nových podnětů a posunul ji do nové doby, protože ji nikdy nebral jako posvátnou relikvii.


skrýt

Prodejce: Milan Páleš - Indies Scope, Dolní Loučky

2019
56:33 min

MP3

99 Kč

Název skladbyČas
Cena
1. Šak si ty len, gorałenko2:49
2. V tom velickém širém poli3:47
3. Mikula s tenčicú5:08
4. Včéra umreła Dudovi žena3:33
5. Vím já jednu hospodu3:44
6. Veseło, muziko3:34
7. Ej, mužu, mužu3:34
8. Kerý kerého3:19
9. A tá moja, nemoja3:40
10. Odkážte mej materi4:55
11. Zamírił na hołúbka4:32
12. Súchovské3:47
13. Amerika vychválená4:09
14. Americká brána malovaná1:59
15. Chvała Bohu, že sem sa narodił4:03
Celkem: 56:33